Facebook Instagram Youtube

A miniszterelnökhöz és minisztériumokhoz fordultunk a kerékpározás pénzügyi támogatásáért

A miniszterelnökhöz és minisztériumokhoz fordultunk a kerékpározás pénzügyi támogatásáért
2020.07.20
Több tízezer új kerékpározó által letekert mintegy 40 millió kilométert, évi 5000 tonnával kevesebb CO2 kibocsátást, ezek hatására egészségesebb lakosságot nyerhetne Magyarország, ha nemzetközi példák alapján kerékpárokra is fix kilométerdíj illetve vállalati kerékpárvásárlási támogatás lenne elérhető. Az Aktív Magyarország kormánybiztosság támogatásával, a KPMG, a Mobilissimus és a Magyar Kerékpárosklub együttműködésében készült tanulmányunkat elküldtük Orbán Viktor miniszterelnöknek, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető, Palkovics László innovációért és technológiáért felelős, valamint Varga Mihály pénzügyminiszternek, Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárnak, Révész Máriusz kormánybiztosnak és Vitézy Dávid Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatónak. Bízunk benne, hogy hamarosan Magyarországon is elérhető lesz a kerékpározás pénzügyi támogatása.

Több tízezer új kerékpározó által letekert mintegy 40 millió kilométert, évi 5000 tonnával kevesebb CO2 kibocsátást, ezek hatására egészségesebb lakosságot nyerhetne Magyarország, ha nemzetközi példák alapján kerékpárokra is fix kilométerdíj illetve vállalati kerékpárvásárlási támogatás lenne elérhető. Az Aktív Magyarország kormánybiztosság támogatásával, a KPMG, a Mobilissimus és a Magyar Kerékpárosklub együttműködésében készült tanulmányunkat elküldtük Orbán Viktor miniszterelnöknek, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető, Palkovics László innovációért és technológiáért felelős, valamint Varga Mihály pénzügyminiszternek, Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárnak, Révész Máriusz kormánybiztosnak és Vitézy Dávid Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatónak. Bízunk benne, hogy hamarosan Magyarországon is elérhető lesz a kerékpározás pénzügyi támogatása.

Fotó: Cyclechic

A kerékpározás számtalan egészségügyi, környezetvédelmi, gazdasági és társadalmi előnye ellenére nem támogatott olyan módon, mint a nagyobb helyigényű, lég- és zajszennyezés mellett fokozott balesetveszélyt és a mozgáshiányos életmód miatt egészségtelenebb autózás. Ezen a gyakorlaton változtatna a Magyar Kerékpárosklub a tavasszal elkészült, nemzetközi példákkal alátámasztott tanulmány alapján, mely szerint a kerékpározás pénzügyi támogatása jelentősen növelné a kerékpárral közlekedők számát, így az egészségesebb és biztonságosabb környezet megteremtését.

A Magyar Kerékpárosklub szakmai koordinációjával a KPMG Tanácsadó Kft. által, a Mobilissimus tervezőműhely bevonásával, az Aktív Magyarország kormánybiztosság anyagi támogatásával elkészült tanulmány nemzetközi példák alapján, az egész országra kiterjeszthető, kerékpáros munkába járást hatékonyan segítő, számszerűsíthető pénzügyi, közlekedési és környezeti eredményeket felmutató javaslatokat tesz.

Ahhoz, hogy teljesíteni tudjuk a kerékpáros közlekedés népszerűsítésének célját, a támogatási rendszernek elsősorban a nagyobb településekre (megyei jogú városok és Budapest) javasolt fókuszálni. Magyarországon az aktív lakosság több mint fele, 2.9 millió fő él városokban, amiből 1.8 milliónyi aktív korú lakója van a megyei jogú városoknak és Budapestnek. Erre a célcsoportra érdemes elsősorban ösztönzési rendszert kialakítani  a KPMG tanulmánya szerint.

Nemzetközi példák

A tanulmányunkban Belgium, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Németország és Svájc példáját vizsgálták, ezekben az országokban viszonylag hasonló jó gyakorlatokat alkalmaznak.

Mindegyik ország jellemzően három típusú ösztönzési rendszert vagy ezek kombinációját alkalmazza:

- Fix kilométerdíj fizetése a munkavállalók részére a kerékpárral munkába járáshoz megtett távolság alapján, ami adómentes költségtérítésként nyújtható;

- Vállalati kerékpár biztosítása a munkáltató által, amely után társasági adó kedvezményt kaphat a munkáltató (pl. Belgiumban), illetve a költségeket adómentes juttatásként átterhelheti a munkavállalóra;

- Személyi jövedelemadó-alap csökkentése a munkahely és a lakóhely közötti távolság alapján, amennyiben kerékpárral jár a munkavállaló dolgozni.

Fix kilométerdíjat és vállalati kerékpárok támogatását javasoljuk

A vizsgálat során a támogatási rendszerek hozzáférhetősége és a kerékpározás népszerűségére gyakorolt hatása alapján rangsorolták a bevezetni javasolt intézkedéseket.

Az értékelés alapján a fix kilométerdíj, illetve a vállalati kerékpár támogatása típusú ösztönzőket javasoljuk megfontolni, hiszen eredményességük mellett jogszabályi hátterük személygépjármű-használatra már adott, így viszonylag egyszerűen bevezethető – írja a KPMG anyaga.

A nemzetközi tapasztalatok alapján az ösztönzők hatása a kerékpáros közlekedés arányának természetes növekedését (Budapesten és a megyei jogú városokban kb. 2%) további 2 százalékponttal erősítheti.

A jelenlegi körülbelül 115 ezer városi és országosan kb. 630 ezer jellemzően kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt, a megtett kilométerek száma pedig további, közel 40 millióval nőhet a nagyobb településeken.

A városok levegőminősége is jelentősen javulhat, évente 5000 tonnával csökkenthető a CO2 kibocsátás a javasolt ösztönzők hatására.

  • Fix kilométerdíj

A saját személygépjármű használata után nyújtható adómentes költségtérítéshez (vidéken ingázásra max. 15 Ft/km az üzemanyagköltség mellett) hasonlóan javasolt a támogatás kiterjesztése a kerékpárra.

Az államháztartást nem terhelő, a munkáltató által adómentes juttatásként nyújtható költségtérítés mértékét a munkáltató döntheti el. Ennek javasolt mértéke legalább 15 Ft/km, de a legjobb nemzetközi gyakorlatokat arányosítva akár 45 Ft/km is lehet annak érdekében, hogy a kerékpár jelentősen vonzóbb legyen az autóval szemben.

  • Vállalati kerékpár biztosítása

A vállalati személygépjárműhöz hasonló vállalati kerékpárt a munkáltató saját költségén biztosíthatná, de ezt a költségét adómentes juttatásként nyújthatná a munkavállalónak.

A munkáltatókat - belga gyakorlat alapján - a költségeik 120%-os elszámolhatóságával is ösztönözni lehetne. Ez csökkentené az adózási előtti eredményét és a társasági adóalapját (évente mindössze 22-30 millió forinttal kevesebb adóbevételt okozva).

Mit nyerhetne ezzel Magyarország?

Az egészséges, gazdasági és társadalmi előnyöket nyújtó kerékpározást Magyarországon nem támogatják pénzügyi ösztönzőkkel. Milyen pozitív változásokat nyerhetne egy ilyen rendszerrel az ország?

  • Egészségügyi hatások

A rendszeres kerékpározás évente átlagosan 1.3 nappal csökkenti a kivett betegszabadságok hosszát a nem kerékpározó munkatársakhoz képest.

A kerékpározó életmód ellensúlyozza a baleseti kockázatok és légszennyezés káros hatásait: míg utóbbi – autóvezetőket is veszélyeztető - kockázatok mindössze átlagosan egy héttel csökkentik a várható élettartamot, a rendszeres kerékpározás 3-14 hónappal növeli a várható élettartamot.

Napi mintegy 20 perc kerékpározással

- Csökken a cukorbetegség és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázata

- Könnyebben fenntartható az ideális testsúly

- Csökkenti az ízületi sérülések kockázatát, javítja a mozgáskoordinációt

- Jelentősen csökkenti a stressz és mentális betegségek kockázatát

- A rendszeres mozgás és a légszennyezés csökkenése hatására 750 korai elhalálozás előzhető meg 10 év alatt a városokban, ami kb. 190 milliárd forint gazdasági költségmegtakarításnak felel meg.

  • Gazdasági hatások

Városi környezetben a bevásárlás, gyermek- és áruszállítás területén a kerékpározás kiválthatja az autóval megtett utak egy részét.

Növekedhet a hazai kerékpárok piaca, ami a magyar gyártókra, forgalmazókra és műhelyekre is pozitív, munkahelyteremtő hatással lehet.

A kerékpár autóknál kisebb fenntartási költségének hála több pénz marad vásárlásra, amit a kerékpáros vásárlók jellemzően a helyi kereskedelem és szolgáltatóipar üzleteiben költhetnek el.

  • Társadalmi hatások

A kerékpárok áruk és kis helyigényük révén több embernek biztosítanak közlekedési lehetőséget, ezzel csökkentve a társadalmi egyenlőtlenségeket.

A kerékpárosbarát környezet kialakulásával a gyerekek önállóbbak lehetnek, így terhet vesznek le az iskolai utazásaikat jellemzően szervező nőkről.

Tanulmányok szerint a kevesebb autós és több kerékpáros közlekedő között a városlakók nem csak közlekedés- hanem közbiztonsági szempontból is jobban érzik magukat.

A KPMG tanulmánya szerint évente 229 milliárd forint externális kárt okoz a személyautók közlekedése, míg a levegő- és zajszennyezés csökkentésével javítható a városi életszínvonal.

A jövedelmük kisebb részét közlekedésre költőknél megnő a szabadidős tevékenységekre fordítható összeg, ami jó hatással van a használók mentális egészségére is.

A kerékpározás elterjedésének szemléletformáló hatása még több embert vehet rá a biciklis közlekedésre, ezzel fokozva pozitív hatásait.

Vezessük be Magyarországon is!

A nemzetközi gyakorlatok és a kerékpározás előnyeinek jobb kihasználása érdekében a Magyar Kerékpárosklub kezdeményezte a fix kilométerdíj és a vállalati kerékpártámogatások bevezetését. Úgy gondoljuk, ha autókra elérhető egy ilyen ösztönző, kerékpárokra is elérhetővé kéne tenni.

Hazánkban jelenleg csak egyes önkormányzatok és cégek egyéni kezdeményezései segítik a kerékpáros munkába járást. A Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint a kerékpározás átfogó támogatása segítene kihasználni a kerékpározás egyéni, társadalmi és környezeti előnyeit.

Magyarországon 2018-as reprezentatív kutatásunk szerint a felnőtt lakosság mintegy háromnegyede szívesen ülne kerékpárra, ha javulnának a feltételei. Ez a nagy mértékű nyitottság a kerékpárosbarát fejlesztésekkel egy időben kiváló lehetőséget jelent egy egészségesebb társadalom és környezet eléréséhez. A infrastruktúra javítása mellett egy átfogó, kerékpározást támogató pénzügyi ösztönző is segíthetné a kis helyigényű, egészséges, környezetbarát közlekedés terjedését, jobb minőségű és biztonságosabb kerékpárok használatát.

Bízunk benne, hogy a kerékpározás támogatásával hatékonyabb fellépést érhet el hazánk a környezet- és klímabarát célok irányában, hiszen gépjárművekhez képest kevesebb pénzből több ember fenntartható és egészséges mobilitását segíthetjük, amivel végső soron életéveket nyerhetünk a magyar társadalom számára.

További részletek, nemzetközi példák:

Olvasd el ezt is:

Az elektromos kerékpárok támogatását kértük, a miniszter megígérte a kidolgozását

 


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron